اسپرانتو - گامی هوشمندانه

وبلاگ گروهی برای همه‌ی آنان که در اندیشه‌ی زبان برتر هستند.

اسپرانتو - گامی هوشمندانه

وبلاگ گروهی برای همه‌ی آنان که در اندیشه‌ی زبان برتر هستند.

آشنایی با رادیو های اسپرانتو-مقدمه

رادیوهای اسپرانتو زبان نقش مهمی در نهضت اسپرانتو داشته و دارند و و راهی مناسب برای تمرین تلفظ وکاربردو محاوره ی اسپرانتو است.بنابراین قصد دارم در این وبلاگ سلسله مطالبی در این زمینه بنویسم.

 

 

 

مقدمه

 

رادیوهای اسپرانتو زبان را می توان از جنبه های گوناگون طبقه بندی نمود.که از آن جمله اند:

 

رادیوهای موج کوتاه : این رادیوها که رایج ترین شکل رادیوها هستند بر روی موج کوتاه یا متوسط برنامه می دهند و اغلب در محدوده ی جغرافیایی وسیعی قابل شنیدن هستند. برای گوش سپردن به آنها تنها داشتن یک دستگاه گیرنده ی رادیویی که دارای موج کوتاه باشد کافی است و بنابراین ارزان ترین نوع رادیو می باشد. زیرا به جز یک دستگاه رادیو به تجهیزات دیگری نیاز ندارد.

ولی مشکل اصلی این دسته از رادیوها آن است که سراسر جهان را تحت پوشش قرار نمی دهند و معمولا برنامه هایشان برای مناطق مخصوصی ارسال می گردد. از میان رادیوهای اسپرانتو در حال حاضر رادیوهای چین، لهستان، واتیکان ،ایتالیا و کوبا از این دسته اند. و از میان آن ها نیز تنها صدای رادیوهای چین و لهستان در ایران قابل شنود است و امواج بقیه ی آنها به سوی ایران هدایت نمی شود. بنا بر آن چه  گفته شد یک اسپرانتودان ساکن در ایران  با داشتن یک دستگاه رادیو موج کوتاه می تواند تنها شنونده ی دو رادیوی چین و لهستان باشد.

رادیوهای موج متوسط یا FM(رادیوهای محلی):گوش دادن به این رادیوها نیز با داشتن یک دستگاه رادیوی معمولی میسر است. ولی محدوده ی جغرافیایی اندکی را شامل می گردند و اغلب به یک شهر یا ناحیه محدود می شوند. به این دلیل به آن ها رادیوهای محلی هم گفته می شود.

بسیاری از رادیوهای اسپرانتو زبان از این دسته اند مانند رادیو FMRدر فرانسه یا رادیو ریودوژانیرو در برزیل،رادیوIbauteدر اسپانیا،و.... که به وقت خود معرفی خواهند شد.

رادیوهای ماهواره ای:تعدادی از رادیوهای اسپرانتو زبان ،از ماهواره نیز برای رساندن صدای خود به گوش شنوندگانشان استفاده می کنند مانند رادیوهای لهستان،واتیکان و ایتالیا.

بدیهی است که برای گوش دادن به این رادیوها داشتن گیرنده ی ماهواره ضروری است.

رادیوهای اینترنتی: امروزه با گسترش روز افزون اینترنت ، بسیاری از رادیوها و از جمله رادیوهای اسپرانتو زبان ،برنامه های خود را از طریق اینترنت نیز پخش می نمایند.

تنها ایراد این نوع از رادیو آن است که برای شنیدن آن نیاز به رایانه و اتصال اینترنت وجود دارد و بنا براین مانند رادیوهای موج کوتاه ارزان تمام نمی شود و علاوه بر هزینه ی اولیه ی رایانه ،باید هزینه ی اتصال به اینترنت را نیز پرداخت. و بنابراین ممکن است برای همه ی اقشار قابل استفاده نباشد. زیرا  بسیاری   دسترسی به رایانه یا اینترنت ندارند مانند شهرهای کوچک و روستاها.

ولی در کنار این یک ایراد ،رادیوهای اینترنتی دارای محاسن فراوانی هستند که از آن جمله اند:

-کیفیت خوب صدا و بدون پارازیت:البته در صورت داشتن ارتباط پرسرعت

-امکان شنیدن غیر زنده:برای گوش دادن به رادیوها با گیرنده های معمولی و یا با ماهواره ،باید رادیو مورد نظر را درست در ساعتی که پخش می شود گوش دهیم. و اگر به هر دلیلی موفق به این کار نمی شدیم دیگر  کاری از دستمان ساخته نبود و باید افسوس آن را می خوردیم.ولی در رادیوهای اینترنتی علاوه بر آن که می توانیم در همان لحظه و به طور زنده رادیوی مورد نظرمان را گوش دهیم؛ می توانیم بعدا  به سایت آن رادیو و یا سایت http://www.radioarkivo.org/

مراجعه نموده و آن را یا به صورت آنلاین گوش نموده و یا دانلود نموده و بعدا با رایانه یا کول دیسک خود سر صبر گوش دهیم.

در دسترس شدن همه ی رادیوها:قبلا گفتم که  بسیاری از رادیوهای اسپرانتو زبان، محلی و منطقه ای هستند و صدای آن ها محدود به مکان معینی است.مثلا اگر ما اسپرانتودانان ایران بخواهیم با همان روش سنتی –یعنی با گیرنده های معمولی-به شکار رادیوهای اسپرانتوزبان بپردازیم؛ چیز زیادی عایدمان نمی شود.رادیو های چین و لهستان

آن هم باید در ساعت معینی مشغول چرخاندن موج رادیو شویم و شاید بتوانیم آن را گوش دهیم. و چه بسا بسیاری از مواقع به دلایل گوناگون مانند خواب، میهمان بودن،داشتن میهمان، قطع برق،پارازیت و ده ها دلیل دیگر موفق به گوش دادن آن رادیو نشویم.

اما در روش اینترنت دیگر از این مسایل خبری نیست. در واقع ما می توانیم حتی هفته ها ،ماه ها و سال ها بعد از پخش زنده ی آن برنامه،آن را گوش دهیم.

از آن جا که بسیاری از رادیوها-و از جمله رادیوهای محلی-از اینترنت نیز برای پخش برنامه های خود استفاده می کنند ؛ دیگر تقریبا تمام رادیوهای اسپرانتو در دسترس است.پس درود بر اینترنت و دستندرکاران آن.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
dashakol شنبه 21 مرداد 1385 ساعت 00:46

جالبه واقعا درود بر اینترنت
کمتر از ۲ ساعت هست که به طور اتفاقی به سایت شما برخورد کردم و الان کلی در مورد اسپرانتو میدونم و اولین درس اسپرانتو رو از نرم افزاری که یک آدم با حال برزیلی نوشته یاد گرفتم و کلی ازش خوشم اومد .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد