اسپرانتو - گامی هوشمندانه

وبلاگ گروهی برای همه‌ی آنان که در اندیشه‌ی زبان برتر هستند.

اسپرانتو - گامی هوشمندانه

وبلاگ گروهی برای همه‌ی آنان که در اندیشه‌ی زبان برتر هستند.

برای گستره‌ای وسیع‌تر

متن زیر ترجمه یکی از آگهی‌هایی است که سازمان جهانی اسپرانتو برای ترغیب به عضویت در انجمن‌های محلی اسپرانتو تهیه کرده است. این متن را مدت‌ها قبل ترجمه کرده بودم و فکر می‌کنم فقط یکبار در مجله سبزاندیشان به چاپ رسید.

 

برای گستره‌ای وسیعتر

آخر چرا باید به:

- باشگاه محلی اسپرانتو،

- انجمن کشوری،

- انجمن تخصصی یا سرگرمی مورد علاقه‌ام،

- سازمان جهانی اسپرانتو

بپیوندم؟

 

حداقل دو دلیل خوب وجود دارد:

- انجمن‌های اسپرانتو در هر سطحی برای دنیائی بهتر تلاش می‌کنند، برای دنیائی بدون تبعیضات زبانی و فرهنگی، در یک کلمه آنها برای "دموکراسی در عرصه زبان" فعالیت می‌کنند.

اگر عقیده دارید که این هدف خوبی است، پس یقیناً مایل به حمایت از آنها هستید.

با عضویت در کلوب محلی یا ملی خودتان، جمعیت‌های تخصصی یا جهانی (حتی احتمالاً همه آنها)، شما میتوانید بخشی از آن جنبش جهانی اسپرانتو باشید که بیش از یک قرن برای حقوق زبانی بشر در همه سطوح کار میکند، و سعی در متقاعد کردن دنیا دارد، که در عرصه فرهنگی-زبانی هم عدالت بیش از قدرت ارزش دارد.

 

- درعین حال شما ممکن است دوست داشته باشید فقط بخشی از جمعیتی باشید که زبان بین‌المللی اسپرانتو را صحبت می‌کنند. شاید مایل باشید دیگر سخنگویان به این زبان را ملاقات کنید، بخواهید کتابهای به زبان اسپرانتو را خریداری کنید،  دوست داشته باشید به کشورهای خارجی سفر کنید و ساکنانشان را بشناسید و شاید حتی مهمان اسپرانتودانان محلی باشید.

همه اینها را اعضای انجمن‌های اسپرانتو کاملاً طبیعی انجام می‌دهند، زیرا آنها همواره درباره مجلات، کتابها، کنگره‌ها، لیست‌های پستی الکترونیکی و صفحات اینترنتی، اعلانهای درخواست دوست مکاتبه‌ای و امکانات مسافرت مطلع می‌شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد