اسپرانتو - گامی هوشمندانه

وبلاگ گروهی برای همه‌ی آنان که در اندیشه‌ی زبان برتر هستند.

اسپرانتو - گامی هوشمندانه

وبلاگ گروهی برای همه‌ی آنان که در اندیشه‌ی زبان برتر هستند.

صعود دوباره به دماوند

سه سال قبل برنامه صعود به دماوند توسط بروبچه های سبزاندیشان صورت گرفت و هرچند قرار بود که به صورت منظم و همه ساله این برنامه را داشته باشیم، اما عملاً این کار صورت نگرفت. حالا اگر همه موافق باشند میتوانیم برای سال آینده برنامه ریزی کنیم و یک برنامه جالب و به یاد ماندنی پیاده کنیم. پایه هاش بیان جلو.

مزوفانتی

در وبگردیهای دیروز به سایتی برخوردم که بسیار جالب بود. آدرس این سایت را در زیر می آورم تا دیگران هم نگاهی به آن بیاندازند. نام این سایت "چگونه هر زبانی را بیاموزیم" است.
www.how-to-learn-any-language.com

در همین وبگردی برای اولین بار به نام مزوفانتی (Mezzofanti) برخوردم که ظاهراً نزدیک به چهل زبان را تسلط داشته است و کتابی درمورد زندگینامه وی نیز در این سایت موجود است. به علاقه مندان به زبان های خارجی و یادگیری زبان توصیه می کنم حتما از این سایت و مطالب مفید آن استفاده کنند.

پیشنهادی برای امور مشترکین

امروز پس از دوهفته وقفه در به روز رسانی این وبلاگ، دوباره برگشتم. در عرض دوهفته گذشته در رابطه با اسپرانتو در ایران اتفاق چندان مهم و قابل ذکری نیافتاده است. من هم در این مدت فرصت مراجعه به دفتر سبزاندیشان را نداشتم.

امروز فکری در مورد مشترکین مجله سبزاندیشان به ذهنم رسید که فکر می کنم می تواند کار مفیدی باشد. پیشنهادم این است که لیست مشترکین مجله را در سایت قرار داده و وضعیت اشتراک و ارسال مجله به مشترکین را در این سایت به روز کنیم. با انجام این امر مشترکین میتوانند همواره از وضعیت اشتراک خود و ارسال مجله مطلع شده و به موقع برای تجدید اشتراک یا هر امر دیگری اقدام کنند. نمی دانم آیا این کار تا چه حد درست است، اما فکر میکنم ممکن است تعدادی از مشترکان مایل به اعلام اسامی خود نباشند، در این صورت این لیست میتواند تنها شماره اشتراک و مثلاً دوره اشتراک را شامل شود. در این مورد بایستی بیشتر فکر کنم.

هرچند امروز قصد نداشتم مطلبی بنویسم، اما پس از شرکت در جلسه نشست با آقای خیرخواه که در آن ایشان درباره تایوان سخنانی ایراد فرمودند، و مشاهده حضور بسیار کمرنگ اسپرانتودانان تهرانی در این جلسه، برآن شدم تا حداقل از این طریق گله ای از کسانی داشته باشم که همواره دم از جنبش اسپرانتو و کارهایی که باید انجام دهیم می زنند اما حاضر نیستند گوشه ای از همان کارها را خود به عهده بگیرند. حتی این را هم که از آنان توقع نداشته باشیم، لااقل انتظار می رود که در همایش ها و نشست ها حضور یابند.

امروز در همین جلسه نشست ماهانه، قرار شد سخنران بعدی بنده باشم و موضوع سخنرانی نیز تلفن همراه و شبکه موبایل باشد. خوب بنابراین بایستی مطالبی دراین رابطه گردآوری کنم. این سخنرانی دومین دوشنبه ماه اسفند ساعت ۶ بعد از ظهر برگزار خواهد شد.

خبرهای تازه

۱- دوازدهمین شماره مجله پیام سبزاندیشان بالاخره از چاپ درآمد. این شماره که با تاخیری طولانی منتشر میشود ۲۳ صفحه مطلب فارسی و ۳۳ صفحه مطلب اسپرانتو را در خود جای داده است.

۲- خبر رسید که دو اسپرانتودان فرانسوی که قصد دارند مسیر جاده ابریشم را بپیمایند و چند روز پیش در تهران بودند، امروز از مرز عبور کرده و وارد ترکمنستان خواهند شد. این دو اسپرانتودان در ایران از شهریای تبریز، زنجان، الموت، قزوین، تهران، ورامین، کاشان، نطنز، نایین، یزد، مهریز، کرمان، بم، ساری، گرگان، مشهد و چندین شهر کوچک و بزرگ دیگر بازدید کرده و حدود ۵۰۰ کیلومتر را نیز با پای پیاده طی کردند. آنان مسیر جاده ابریشم را تا پکن خواهند رفت.

۳- همانطور که قبلاً نوشته بودم، فردا دوشنبه آقای خیرخواه در دفتر مجله به زبان اسپرانتو درباره تایوان سخنرانی خواهند کرد.

۴- از دیروز تا پایان هفته آینده بایستی در کلاس اوراکل و سولاریس حضور داشته باشم. از آنجا که آشنایی قبلی با این دو مبحث نداشته ام کارم کمی سخت خواهد بود. بنابراین ممکن است در به روز کردن این وبلاگ مشکل داشته باشم.

فعلاً خداحافظ.

وبلاگ به زبان اسپرانتو

به توصیه یکی از بازدیدکنندگان این وبلاگ، رفتم و در بلاگر هم یک وبلاگ برای نوشتن به زبان اسپرانتو ایجاد کردم. این هم آدرسش: espertanto.blogsky.com . به زودی اگر فرصت و رخصت داشتم نسبت به اضافه کردن لینکهای مناسب و بهینه سازی! ظاهر این دو وبلاگ اقدام خواهم کرد. فقط احتیاج زیادی به یادگیری این موارد دارم.

به اطلاع کسانی که در انتظار چاپ کتاب آموزش اسپرانتو، آسانترین زبان دنیا بودند میرسانم که این کتاب چاپ شده و در دسترس علاقه مندان می باشد. جهت آگاهی از نحوه تهیه به مطلب مندرج در وبلاگ انجمن اسپرانتوی ایران مراجعه نمایید.

سخنرانی در دفتر سبزاندیشان

دوشنبه هفته آینده در دفتر سبزاندیشان جلسه سخنرانی ماهانه به زبان اسپرانتو برگزار میگردد. در این جلسه آقای خیرخواه در مورد کشور تایوان به ارائه مطلب خواهند پرداخت. آقای خیرخواه که چندین سال است در کشور تایوان اقامت دارند شب گذشته نیز در دفتر مجله حضور داشتند و در جمع دوستان اسپرانتودان به بحث و گفتگو پرداختند. همه علاقه مندان می توانند در جلسات هفتگی موسسه که روزهای دوشنبه از ساعت ۶ بعدازظهر در محل دفتر واقع در خیابان استادنجات اللهی، شماره ۲۶، واحد ۸ حضور داشته باشند.

دیروز توانستم وبلاگی را که مدتها قادر به بازیابی آن نبودم مجدداً کشف و احیا کنم. در وبلاگ قبلی مطالب را فقط به اسپرانتو می نوشتم، اما دیروز متوجه شدم که سیستم جدید بلاگ اسکای برای نوشتن به اسپرانتو مناسب نیست به همین دلیل بین تعطیلی این وبلاگ و یا تغییر زبان بایستی یکی را انتخاب می کردم که دومی برایم خوشایندتر بود. بنابراین از امروز این وبلاگ به زبان فارسی و با هدف اطلاع رسانی اسپرانتویی و بحث در این خصوص تغییر می یابد. ضمناً از کسان دیگری نیز که مایل به درج مطلب مرتبط با موضوع در اینجا هستند دعوت می کنم حتما این کار را انجام دهند تا این وبلاگ به صورت گروهی اداره شده و همیشه حرفهای تازه برای گفتن داشته باشد.

shanghi la lingvon al Persa chitie

Char la nova sistemo de Blogsky ne taugas por skribi Esperante, mi decidis skribi perse en tiuchi blogo. Eble mi malfermos alian blogon kie eblus skribi Esperante lau mia deziro.

Hej! Post longtempa klopodo, mi sukcesis revivigi mian blogon. La problemo estis du-flanka: mi forgesis mian pasvorton, kaj la blog-servilo ŝanĝis la sistemon. Kio ajn, nun mi revenis kaj skribas.

Hieraǔ vespere mi adiaǔis kun francaj turistoj kiuj trapasas la silkan vojon. Ili hodiaǔ forlasos Tehranon celante la urbo Sari. Poste ili iros al Maŝhado kaj trapasos la limon je la 29-a de Januaro. Ili marŝas kiam eblas. Vi povas trovi pliajn informojn (bedaǔrinde ne Esperant-lingve, sed Franc-lingva) ĉitie: http://www.capasia-online.com/ .